פסיכולוג חינוכי

חיפשת פסיכולוגית חינוכית מומלצת?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא פסיכולוגיה חינוכית בישראל.

פסיכולוג חינוכי איור

מה התפקיד של פסיכולוג חינוכי מומחה?

פסיכולוג חינוכי מומחה הוא כל מי שלמד תואר ראשון בפסיכולוגיה, המשיך ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית ועבר בהצלחה מבחן הסמכה שמבוצע לאחר 4 שנות התמחות.

כל פסיכולוג חינוכי קיבל רישיון רשמי ממשרד הבריאות שמאפשר לו לאבחן, לייעץ ולטפל במסגרות החינוכיות השונות, דרך מוסד מוכר או באופן עצמאי.

תפקידו של הפסיכולוג החינוכי המומחה הוא להיות הצינור המקשר בין ילדים ובני נוער אשר לומדים במסגרת לימודית ובין הסביבה היומיומית שלהם, בדגש על המוסד החינוכי, הקהילה המקומית או האנשים במשפחה.

הפסיכולוג החינוכי נותן מענה גם לבוגרים בעלי סמכויות המתפקדים במסגרות השונות, כמו מנהלים או מורים. זה קורה בעיקר במקרים מסוימים שבהם עלול לצוץ קושי או אתגר בהתמודדות עם ילדים ובני נוער.

לדוגמה, לאחר התרחשות אירוע טראומטי בין כתלי בית הספר, פסיכולוג חינוכי יכול לייעץ לסגל המורים כיצד לפנות לתלמידים, לעודד אותם לשוחח על האירוע, לשתף חוויות וקשיים וכך לעבד טוב יותר את רגשותיהם.

האם פסיכולוג חינוכי יכול לטפל?

רוב הפסיכולוגים החינוכיים הם בעלי הכשרה מספקת המאפשרת להם לבצע טיפול פסיכולוגי של ממש בילד הזקוק לעזרתם במסגרת שבה הם פועלים.

עם זאת, התפקיד המרכזי והרשמי של הפסיכולוג החינוכי בתוך מסגרת הלימודים, הוא להיות השלב הראשון של ההליך הטיפולי, בשלב איתור הבעיה וההתמודדות הראשונית עמה.

כך תפקידיו העיקריים של הפסיכולוג החינוכי יהיו ליידע את הגורמים הרלוונטיים הקשורים לילד ולהפנות להמשך בירור או להמליץ על פתרונות חיצוניים.

לדוגמה, פסיכולוג חינוכי ייטה קודם כל לשלוח תלמידים לאבחון דידקטי, פסיכודידקטי או פסיכולוגי רגשי, ורק לאחר מכן להמליץ על דרך טיפולית מתאימה בעקבות התוצאות.

עם זאת, ניתן בהחלט לומר שגם בפגישות האבחון או בתהליכי הייעוץ שאותם מעביר הפסיכולוג החינוכי לילד או לגורמים אחרים כמו מוריו והוריו, ישנו היבט טיפולי.

מה ההבדל בין פסיכולוג חינוכי לפסיכולוג קליני?

פסיכולוגיה חינוכית נבדלת מפסיכולוגיה קלינית במספר מאפיינים עיקריים:

1. קהל היעד – בזמן שפסיכולוגיה קלינית פונה אל כלל האוכלוסייה, הפסיכולוגיה החינוכית מתמקדת בילדים ובני נוער המצויים תחת מסגרות חינוך מוכרות, כמו בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון. ההבדל הזה ייחודי ומשפיע גם על סוג המקצוע הפסיכולוגי וגם על אופן הטיפול.

2. סוג המקצוע – בזמן שפסיכולוגיה קלינית עוסקת בעיקר באבחון של מחלות נפש ומצבים רגשיים מורכבים כמו חרדה, דיכאון, פוביות ועוד, הפסיכולוגיה החינוכית מתמקדת באבחון וייעוץ הקשורים לבעיות רגשיות ולימודיות של ילדים במסגרות החינוך השונות.

3. אופן הטיפול – בזמן שפסיכולוגיה קלינית עוסקת לרוב בשיחות עומק הנערכות בסדרת טיפולים בקליניקה של הפסיכולוג, הפסיכולוגיה החינוכית מתרחשת בתור המוסד הלימודי ובזמני הפעילות שלו, כשההתמקדות העיקרית היא באבחון וייעוץ נקודתיים ופחות בטיפולי עומק ארוכים.

4. סוגי התקשרות – בזמן שפסיכולוגיה קלינית נעוצה בהתקשרות יחידה בין המטפל ובין המטופל, הפסיכולוגיה החינוכית היא רוחבית ומקשרת מצד אחד בין המטפל ובין הילד, ומצד שני בין שאר המערכות בחייו כמו הצוות החינוכי והמשפחה, תוך התחשבות בצרכים של כל גורם ובדינמיקה המורכבת ביניהם.

פסיכולוג חינוכי תמונה

מתי צריך פסיכולוגית חינוכית?

ברמה העקרונית, כל מוסד חינוכי צריך להחזיק לפחות פסיכולוגית חינוכית אחת אשר תהווה דלת פתוחה עבור תלמידים ותבצע בדיקות רוחביות אחת לכמה זמן כדי לאתר ילדים עם קשיים.

אך ישנם מקרים מיוחדים שבהם פעילותה של הפסיכולוגית החינוכית נדרשת במיוחד, וניתן בהחלט לפנות אליה ביוזמת ההורים או הצוות החינוכי כאשר הם מבחינים באחד מאלה:

• כאשר ילד מפגין קושי רגשי בבית הספר, כמו בידוד חברתי או הסתגרות.

• כאשר ילד מתנהג בצורה בריונית ואלימה כלפי סובביו או כלפי המורים.

• כאשר ילד מפגין קושי לימודי, כמו בעיות בקריאה ובכתיבה, ציונים נמוכים וקשיי למידה.

• כאשר ילד מציג כישורים אינטלקטואליים גבוהים מהרגיל ויש לבדוק אם הוא מחונן.

• כאשר ילד חווה אירוע קשה או טראומטי, במסגרת בית הספר או במסגרת המשפחתית, כמו למשל מוות של אדם קרוב.

אלו רק דוגמאות עיקריות, אך ניתן לומר שבכל מקרה שבו הילד מפגין מצוקה או צורך בלתי ממומש – עבודתה של הפסיכולוגית החינוכית נדרשת, משום שהיא אחראית לייצר לו סביבה בטוחה ומתאימה, הן במסגרת הלימודית והן בבית.

מלבד זאת, הייחודיות של פסיכולוגית חינוכית, מתבטאת ביכולת שלה לראות את הילד בסביבתו היומיומית במוסד הלימודי, וכך לשים לב לדברים שאולי נעלמו מעיניהם של ההורים והמורים, כדי לאתר קשיים ומצוקות בזמן.

חשוב לציין שאם פסיכולוגית חינוכית מבחינה בבעיה, היא לא יכולה לבצע אבחון פסיכולוגי לילד ללא אישור ההורים מראש.

פסיכולוגים חינוכיים לעתיד של הילדים

המוסד החינוכי הוא המסגרת הראשונה שאליה מגיע הילד מחוץ לקן הבטוח של המשפחה המצומצמת, ואפילו של המסגרת המנחמת והקלילה שהיא גן הילדים.

במשך 12 שנה, תקופת בית הספר, הילד נמצא תחת עיניהם המפקחות של אנשי הצוות החינוכי, בתוך קלחת רותחת של לימודים ושיעורים, דינמיקה חברתית והמון חוויות חדשות, מלחיצות ומרגשות.

זמן זה של התפתחות פיזית, רגשית ומינית הוא מטבע הדברים נתון לאתגרים ולקשיים רבים. עבור ילדים מסוימים הרבה יותר מאשר לאחרים.

לרוע המזל, לא תמיד המשפחה או הצוות החינוכי הם בעלי פניות רגשית לראות את המצוקות או ההחרגות הייחודיות, וכאן נכנס מקומם של הפסיכולוגיים החינוכיים בתוך המערכת הלימודית.

פסיכולוג חינוכי נועד קודם כל לאתר את הילדים שזקוקים להתייחסות הזו ואולי "נבלעים" בתוך המערכת ולתת להם את המענה הראשוני שהם זקוקים לו: התייחסות, בירור רגשי ולפעמים ייעוץ או המלצה לאבחון נוסף.

לאחר מכן, הפסיכולוג החינוכי פועל להביא לעבודה משותפת את כל הגורמים הרלוונטיים בסביבה הלימודית ובסביבה המשפחתית, כדי להגיע למציאות שתהיה מתאימה עבור הילד, תמלא את צרכיו ותסייע לו להתפתח בצורה בריאה, נעימה ותומכת בכל תקופת הלימודים.