טיפול פסיכולוגי CBT

חיפשת פסיכולוג CBT מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול פסיכולוגי CBT איור

מה הרעיון שעומד מאחורי טיפול פסיכולוגי בשיטת CBT?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משלב בין טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי וטיפול פסיכולוגי התנהגותי. משמעות הדבר היא שלמחשבות שלנו יש השפעה גדולה מאוד על ההתנהגות שלנו, ושבשביל לשנות דפוסי התנהגות יש צורך לשנות דפוסי חשיבה. פסיכולוג CBT שמתמחה במתן טיפול זה עוזר למטופל לזהות את דפוסי החשיבה וההתנהגות הבעייתיים ולהחליף אותם בדפוסים טובים יותר.

הרעיון העקרוני שעומד מאחורי טיפול פסיכולוגי CBT היא שהתגובה שלנו לכל מקרה או סיטואציה המתרחשים בחיינו תלויה יותר בפרשנות הסובייקטיבית שלנו מאשר באמת האובייקטיבית. לעיתים פחות חשוב מה קרה בפועל, ויותר חשובה או משפיעה הפרשנות שאנחנו מעניקים למה שקרה. כאשר הפרשנות מעט מעוותת או שגויה, היא עשויה להזיק לנו ולעוות בתמורה את חיינו.

טיפול פסיכולוגי בשיטת CBT מתאים במיוחד לטיפול בהפרעות חרדה, פוביות ודיכאון. חשוב לדעת שטיפול CBT הוא סוג טיפול פסיכולוגי ספציפי מאוד, ולכן פסיכולוגים שמעניקים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הם בעלי התמחות ספציפית בכך. משמעות הדבר היא שאם זה סוג הטיפול שלדעתכם מתאים לכם, חשוב לחפש פסיכולוגית שמתמחה בדיוק במתן טיפול זה.

8 סיבות טובות לפנות לטיפול אצל מטפלים בשיטת CBT

טיפול CBT מתאים לאנשים המתמודדים עם הפרעות חרדה והפרעות מצב-רוח. פעמים רבות הפרעות אלו מיוצרות על-ידנו, משמע על ידי דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים. אלו חדשות טובות מאוד, בגלל שמה שמתחיל ונוצר בתוכנו, גם נמצא בשליטה שלנו, ולכן אנחנו מסוגלים לפתור אותו בכוחות עצמנו, או במקרה זה – בכוחות עצמנו ובעזרת פסיכולוג קוגניטיבי-התנהגותי. להלן מספר סיבות טובות לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי CBT:

1. אם אתם מרגישים שהחרדה מנהלת את חייכם
2. אם אתם נמצאים יותר מדי "בתוך הראש שלכם"
3. אם אתם נמנעים מביצוע פעולות
4. אם אתם סובלים מפוביות מסוימות
5. אם אתם מתמודדים עם הפרעות אכילה
6. אם אתם מתמודדים עם דיכאון ושינויים משמעותיים במצב-הרוח
7. אם אתם נוטים לדמיין את הנורא מכל
8. אם המחשבות שלכם מגבילות אתכם ומעכבות את ההתפתחות שלכם

אם אתם מזדהים עם המשפטים הבאים, יכול להיות שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי יתאים לכם. כדאי לבדוק את רשימת הפסיכולוגים המטפלים בשיטת CBT באתר ולמצוא פסיכולוגית שמתמחה בכך, ותעזור לכם לשפר את החיים שלכם באופן משמעותי מאוד.

טיפול פסיכולוגי CBT – התמקדות בהווה במקום בעבר

טיפול פסיכולוגי CBT הוא טיפול ממוקד, יעיל וקצר-מועד, שאורך כ-12 מפגשים. אחד המאפיינים הבולטים ביותר שלו הוא התמקדות בהווה ובמה שקורה ב-"כאן ועכשיו", ולא בהתרחשויות שקרו בעבר, כמו במקרה של טיפולים פסיכואנליטיים. מראש מוגדרת מטרה ספציפית לכל אחד מהמפגשים ומטרת-על לסדרת הטיפולים כולה.

פקטור משמעותי בהצלחת הטיפול הוא רמת הנכונות של המטופל לעקוב אחר תוכנית הטיפול, להתמיד בה ולקחת בה חלק אקטיבי לחלוטין. גם המטפל הטוב ביותר לא יצליח לעזור למטופל שלא נכון לשתף פעולה באופן מלא. טיפול בשיטת CBT נוגע בנקודות רגישות ביום-יום, וחושף את המטופל למצבים בלתי-נעימים מבחינתו, ולכן הוא מאתגר, אבל כמו שאומרים – אין רווח אם אין טיפה כאב.

המטופל לא רק משתף פעולה באופן פעיל במהלך שעות הטיפול עצמן, הוא גם מקבל משימות אותן הוא צריך להשלים מעבר להן, בשביל להמשיך לתרגל את הכלים שהוא מקבל במהלך הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי גם בסביבה הטבעית שלו. רק כך הוא יוכל לערוך שינוי אמיתי ומהותי בחייו. כל עוד הוא אכן עושה את המוטל עליו, הטיפול יכול לנחול הצלחה ולשפר את חייו במידה רבה.

טיפול פסיכולוגי CBT תמונה

טיפול פסיכולוגי CBT – התמודדות וחשיפה כטיפול בחרדה

כשמדובר בטיפול בחרדה, טיפול CBT מבוסס במידה רבה על טכניקות של התמודדות וחשיפה. במהלך חייהם המטופלים מפתחים פוביות ופחדים, ובגלל קושי להתמודד איתם או להתמודד עם סיטואציות מסוימות, הם נוקטים בגישה של הימנעות. גישה זאת רק מעצימה את החרדה ומנציחה אותה באופן מעגלי, ומקשה על המטופל לצאת מהמעגל החרדתי.

במהלך הטיפול, המטופל מדרג את רמת הפחד אותה הוא חש כאשר הוא נחשף למצבים מסוימים. הפסיכולוג חושף את המטופל אט-אט למושא או למושאי הפחד שלו בשביל להראות לו שהוא מסוגל להתמודד איתם ובשביל להוריד את מפלס החרדה. כך הוא יכול לפרוץ החוצה מהמעגל באופן הדרגתי ונכון, עד אשר הוא נמלט ממנו לחלוטין.

שיפור איכות החיים בעזרת טיפול פסיכולוגי בשיטת CBT

טיפול CBT משלב באופן מתבקש בין טיפולים שהופרדו בעבר – טיפול קוגניטיבי וטיפול התנהגותי. זה הגיוני מאוד בהתחשב בכך שישנו קשר הדוק ובלתי-ניתן להפרדה בין המחשבות שלנו ובין ההתנהגות שלנו. הטיפול הוא טיפול פסיכולוגי קצר יחסית לטיפולים פסיכולוגיים אחרים, והוא מיועד לפתרון בעיות ספציפיות, שמגבילות את המטופל ומגבילות את האושר שלו.

אם אתם מתמודדים עם חרדה, דיכאון, פוביות או הפרעות אכילה ואתם מרגישים שאתם נמנעים מביצוע פעולות ו/או שדפוסי החשיבה והאמונות שלכם מובילים אתכם למקומות חשוכים, ומפחיתים מאיכות החיים שלכם – אין סיבה לסבול. מוטב לבחור בטיפול פסיכולוגי שיועיל לכם, וזה בהחלט יכול להיות טיפול פסיכולוגי CBT.