מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

חיפשת פסיכולוג או פסיכיאטר מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא ההבדל בין פסיכיאטריה לפסיכולוגיה במדינת ישראל.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר איור

מה ההבדל בין פסיכיאטריה לפסיכולוגיה?

תחום בריאות הנפש רחב וכולל סוגים שונים של טיפולים ומטפלים. אנשים רבים נוטים להתבלבל בין בעלי המקצוע בתחום זה, ולא תמיד יודעים מהי ההכשרה של כל מטפל, מהן שיטות הטיפול של כל תחום ולמי כדאי לפנות במקרה של רצון להתייעץ או לקבל טיפול.

אנשי המקצוע העיקריים הידועים בתחומי בריאות הנפש הם לרוב פסיכולוגים ופסיכיאטרים, ולא תמיד ברור מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר. ההבדלים בין שני המטפלים כוללים את ההכשרה, סוגי הטיפול ואת הסיבות לפנייה בכל אחד מהמקרים.

חשוב להכיר את ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכיאטריה לפני שפונים לטיפול

שני המקצועות עוסקים בטיפולים נפשיים ורגשיים במקרים של קשיים שונים, בשני התחומים קיימת חפיפה כלשהי, אך מדובר בענפים שונים וחשוב להכיר את ההבדלים ביניהם.

פסיכולוגיה היא תחום המתייחס לדרך שבה אנשים מתנהגים, חושבים ומגיבים. היא עוסקת בחקר נפש האדם, התפתחותו, התנהגותו, רגשותיו, מחשבותיו ופעולותיו.

פסיכיאטריה לעומת זאת היא ענף ברפואה העוסק במחלות נפש ובהפרעות נפשיות, וככל רפואה המטרה היא לאבחן ולטפל במחלות אלה.

מה ההבדל בין פסיכיאטר לפסיכולוג?

פסיכולוג הוא מטפל בתחום בריאות הנפש ואליו פונים לאבחון ולטיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיסטי. הפסיכולוג מאבחן מצבים רגשיים, הפרעות וקשיים שונים בתחום הנפש ומטפל בבעיות נפשיות ורגשיות. ישנם תחומים שונים לפסיכולוגיה כמו גם התמחויות בנושאים ספציפיים או בגילים מסוימים.

פסיכולוגים מטפלים במצבי דיכאון, חרדות, קשיים בתפקוד, התמכרויות, מצבי רוח שונים, אובססיביות ועוד. ישנם טיפולים קצרי מועד וממוקדים וישנם טיפולים ארוכים, מורכבים ומעמיקים אשר מיועדים לפתור בעיות מורכבות מן העבר המשפיעות על ההווה.

פסיכיאטר הוא רופא שהתמחה בפסיכיאטריה ומטפל במחלות ובבריאות הנפשית של מטופלים הסובלים מבעיות, מחלות נפש והפרעות שונות. הפסיכיאטר הוא רופא שמורשה לאבחן מצבים נפשיים, לטפל ולרשום תרופות פסיכיאטריות למגוון בעיות כגון חרדות, דיכאון, קשיי שינה ועוד.

חלק א': תהליך ההכשרה שעובר פסיכולוג או פסיכיאטר במדינת ישראל

פסיכולוג מוסמך הוא אדם שלמד חמש שנים הכוללות תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה. לאחר סיום הלימודים הפסיכולוג עובר התמחות באחד מתחומי הפסיכולוגיה במשך שנתיים עד ארבע שנים, ונדרש לעמוד במבחן רישוי כדי להיות פסיכולוג בעל רישיון על פי משרד הבריאות הישראלי.

ישנם סוגים שונים של התמחויות במקצוע, כגון פסיכולוגיה חינוכית, רפואית, חברתית, שיקומית, התפתחותית, נוירופסיכולוגיה ועוד. הפסיכולוג מטפל באמצעות שיחה בשיטות שונות, קצרות טווח או ארוכות יותר, בהן טיפול פסיכולוגי CBT, טיפול פסיכודינאמי, טיפול בילדים, בקשישים, הדרכת הורים ועוד.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר תמונה

חלק ב': תהליך ההכשרה שעובר פסיכיאטר או פסיכולוג במדינת ישראל

פסיכיאטר לומד רפואה כללית במשך שבע שנים, ולאחר מכן מתמחה בפסיכיאטריה במשך ארבע שנים וחצי. הפסיכיאטר הוא רופא לכל דבר במדינת ישראל, וכפי שיש רופא עיניים שמומחיותו היא עיניים, כך הפסיכיאטר הוא מומחה לפסיכיאטריה. גם בתחום זה יש התמחויות בתחומים שונים כמו ילדים, קשישים ועוד.

הפסיכיאטר יכול לאבחן מצבים נפשיים, מחלות נפש והפרעות שונות ורשאי לרשום טיפול תרופתי על פי הצורך. לעיתים הפסיכיאטר ימליץ לשלב את הטיפול התרופתי עם טיפול פסיכולוגי כדי לשפר את המענה הנפשי.

מהם תחומי הטיפול של פסיכולוג?

טיפול פסיכולוגי נעשה כאמור באמצעות שיחה, ולכן נדרשים מעורבות ושיתוף פעולה של המטופל בתהליך. פסיכולוג מוסמך מעניק טיפול פסיכולוגי במצבי מצוקה שונים, כגון דיכאון, חרדות, הפרעות, משברים, אובדן, התמכרויות ועוד, במטרה להביא את המטופל למצב מודעות עצמית טובה יותר, שיפור הדימוי העצמי ויכולת תפקוד טובה יותר.

במקרים מסוימים הפסיכולוג עשוי להמליץ על פנייה לייעוץ פסיכיאטרי במקביל לטיפול הפסיכולוגי, אם הוא מזהה שסיוע תרופתי יועיל למטופל. פסיכיאטרים משלבים לרוב עבודה בקליניקה פרטית עם עבודה בבית חולים לבריאות הנפש או במרפאות ובמכונים מסוג זה.

מתי צריך לפנות לטיפול של פסיכיאטר?

הפסיכיאטר יכול להעניק טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיסטי, אבל נהוג לפנות לפסיכיאטר במקרים שבהם יש צורך גם בטיפול תרופתי, ורק רופא יכול לתת תרופות למצבים נפשיים על פי הצורך.

לעיתים יש צורך נקודתי בתרופות לייצוב מצב הרוח, להקלה על דיכאון, על חרדות, על פוסט טראומה, סכיזופרניה, הפרעה בי־פולארית (מאניה־דיפרסיה), הפרעות קשב וריכוז ועוד, במקביל לטיפול באמצעות שיחה.

פעמים רבות פסיכיאטרים ימליצו על שילוב של טיפול פסיכולוגי במקביל לטיפול התרופתי, במטרה לשפר את היכולת לחזור לתפקוד תקין ולקבל כלים להתמודדות עם מצוקות ומשברים.

במקרים חמורים ומורכבים, שבהם הפסיכיאטר המחוזי מתרשם שהמטופל מסוכן לעצמו או לסביבתו, מסרב לשתף פעולה ולקבל טיפול, או שבוחן המציאות שלו לקוי, הוא עשוי להורות על אשפוז כפוי.