טיפול פסיכולוגי לילדים

חיפשת פסיכולוג ילדים מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא ייעוץ פסיכולוגי לילדים.

טיפול פסיכולוגי לילדים איור

כיצד טיפול פסיכולוגי מסייע לילדים להתמודד עם אתגרים?

בניגוד לנו המבוגרים, לילדים ובפרט לילדים בגיל הרך עדיין אין יכולת מילולית מלאה, והם אינם יכולים להביע את עצמם באופן מדויק. ישנו פער משמעותי בין התחושות והרגשות שלהם, שהם עוצמתיים למדי, ובין היכולת שלהם להמיר אותם למילים. בשל כך, ההורים והצוות החינוכי עשויים להתקשות להבין אותם או לזהות בדיוק את מה שעובר עליהם או את הסיבה לכך.

בד בבד, הילד עשוי להביע את עצמו באמצעות התפרצויות זעם ובכי, השלכת חפצים וגילויי אלימות. זהו מצב שמקשה על הילד עצמו ועל כל מי שסובבים אותו בשגרה. התגובות הללו באות בעקבות אתגר פנימי או חיצוני איתו הוא נאלץ להתמודד, אך וודאי שאין לו את הכלים לעשות זאת בכוחות עצמו, ולרוב גם אין מי שיעזור לו לעשות זאת. בדיוק בשביל זה יש צורך להתייעץ עם פסיכולוג ילדים.

באמצעות סוגי טיפול פסיכולוגי שמתאימים במיוחד לילדים, כמו טיפול במשחק, ניתן לעזור לילדים להביע את עצמם באופן ברור ומדויק יותר, להשרות עליהם רוגע ושלווה ולעזור להם להתמודד עם כל משבר, אתגר ומכשול. נהוג וחשוב לשלב את הטיפול הרגשי לילד עצמו עם הדרכת הורים, שתכווין אותם כיצד לעזור לילד שלהם בכל שאר הזמן ותעזור להם להתמודד עם הסיטואציה.

מתי נדרשת התערבות מקצועית של פסיכולוג ילדים?

סביר להניח שאתם קשובים לילדיכם ולמה שהם מביעים, ולכן לא תהיה לכם בעיה לזהות מצבים שמהווים אינדיקציה ברורה לכך שמפעפעת בעיה כלשהי מתחת לפני השטח ושעליכם לפנות לקבלת סיוע של פסיכולוג ילדים. בין הסימנים הברורים והנפוצים ביותר נכללים גם הסימנים הבאים:

• הרטבות לילה
• מציצת אצבע בגיל מאוחר יחסית
• התפרצויות בכי או זעם
• השלכת חפצים
• קושי בוויסות רגשי
• גילויי אלימות פיסית ומילולית
• סירוב ללכת לגן או לבית הספר או לקחת חלק פעיל בלימודים
• חרדה, עצב ממושך והפרעות במצב הרוח
• חרדת נטישה מוגזמת
• קשיים חברתיים

אם אתם מזהים סימן אחד או יותר מהנ"ל, או סימן מדאיג אחר, בדרך ההתנהלות וההתנהגות של ילדכם, כנראה שכדאי לפנות לכל הפחות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי לילדים, ובמידת הצורך גם לאבחון וטיפול. זכרו שמדובר בגילים צעירים, בהם עוד ניתן להשפיע לעומק על התפתחותו של הילד, ולספק לו כלים שישרתו אותו גם במרוצת כל חייו הבוגרים.

3 סוגי טיפול פסיכולוגי שהורים לילדים נוטים לבחור עבורם

טיפול פסיכולוגי לילדים מתבצע לרוב באמצעות כלים הבעתיים, כמו משחק ויצירה, שהם מהנים ונעימים יותר עבורם, ומאפשרים להם להרגיש בנוח ולהביע את עצמם בדרכים סימבוליות ולא מילוליות. בין סוגי הטיפול המרכזיים ניתן למנות:

1. טיפול במשחק – משחקים כגון משחקי קופסה, שולחן חול ומשחקי קלפים מאפשרים לפסיכולוג להבין את נפשו של הילד, להבין עם מה הוא מתמודד ולסייע לו להשיג פתרונות, בעוד שהילד מרגיש שהוא נמצא בסביבה בטוחה ומחבקת.

2. הדרכת הורים – חלק חשוב בכל טיפול פסיכולוגי בילדים, בו ההורים נוטלים חלק פעיל בתהליך הטיפול. הם מספקים מידע חשוב ונחוץ לפסיכולוגית, מקבלים ממנה הכוונה והנחיות ועשויים גם להשתתף בחלק מהמפגשים.

3. טיפול CBT – טיפול שמטרתו לספק לילד דרכי התמודדות שיועילו לו ויעזרו לו להתמודד עם רגשות וסיטואציות, לרבות עם חרדה, פוביות ושינויים במצב הרוח. בזכות טיפול פסיכולוגי CBT הילד בוחן מחדש את המחשבות וההתנהגויות שלו, ומתוך התנסות בשטח, מסגל לעצמו דפוסים חדשים.

טיפול פסיכולוגי לילדים תמונה

3 שיטות טיפול פסיכולוגי בילדים שהורים יכולים לשקול עבורם

בדיוק כמו שקיימים מספר סוגי טיפול רגשי שמתאימים לטיפול בילדים, כך גם קיימות מספר שיטות טיפול פסיכולוגי שונות:

1. טיפול משפחתי – טיפול שמערב באופן ישיר גם את אחד ההורים או את שניהם, ולעיתים גם אדם נוסף מהמשפחה הגרעינית של הילד. שיטה זו נפוצה במיוחד בכל הקשור לטיפול בילדים, ובפרט כאשר קיימת בעיה בתקשורת בין הילד לבין ההורים ו/או האחים.

2. טיפול בבית – טיפול רגשי שנערך בבית הילד על מנת שהפסיכולוג יוכל לבחון את דרך ההתנהלות שלו גם בסביבה הביתית, ולבדוק את האינטראקציה שלו עם דיירי הבית האחרים. ניתן כמובן לשלב בין טיפול בבית לטיפול בקליניקה.

3. טיפול אונליין – במידת הצורך ניתן לערוך טיפול פסיכולוגי מרחוק, וזאת במידה ואין אפשרות להיפגש באותה העת בשל מגבלה פיסית זו או אחרת. כמובן שלרוב כדאי להיפגש באופן פיסי, בין אם בקליניקה של הפסיכולוג או בבית הילד.

אילו פסיכולוגים מוסמכים להציע ייעוץ פסיכולוגי לילדים?

פסיכולוגים לילדים הם פסיכולוגים קליניים, חינוכיים או אחרים בעלי התמחות וניסיון בטיפול פסיכולוגי בילדים. הם יכולים להיות בעלי התמחות נוספת בסוג טיפול ספציפי או בשיטת טיפול ספציפית, כמו טיפול CBT לילדים או טיפול במשחק. לרוב הם בעלי ניסיון גם בהדרכת הורים ובטיפול משפחתי, שמהווים נדבך חשוב ובלתי-נפרד מתהליך הטיפול כולו.

על מנת שהטיפול יצליח ויניב פרי, חשוב שייווצר קשר טוב בין הפסיכולוג לבין הילד, לכן חשוב גם להשקיע בבחירת פסיכולוג ילדים וגם לבחון את תגובותיו של הילד לטיפול ואת ההתקדמות הרגשית שלו ככל שהטיפול מתקדם.