סוגי טיפול פסיכולוגי

חיפשת שיטות טיפול פסיכולוגי מומלצות?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא סוגי טיפולים פסיכולוגיים.

סוגי טיפול פסיכולוגי איור

סוגי טיפולים פסיכולוגיים קצרי מועד

טיפול CBT או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא סוג טיפול נפוץ ופופולארי מאוד בימינו. הוא נמצא והוכח כיעיל מאוד בפתרון בעיות רגשיות שונות, כמו גם הפרעות חרדה, הפרעות דיכאון, הפרעות אכילה והתמכרויות. בניגוד לטיפול דינמי, שמתרכז בעיקר בעבר, טיפול CBT מתרכז בעיקר בהווה של המטופל, ומטפל בבעיה ספציפית איתה הוא מתמודד בכאן ועכשיו.

טיפול CBT משתייך לקבוצה של סוגי טיפולים פסיכולוגיים ממוקדים וקצרי-מועד. משמעות הדבר היא שהוא ממוקד בפתרון בעיה ספציפית, אותה מגדירים המטפל והמטופל בתחילת הטיפול – וחותרים ישירות לפתרונה. המשמעות הנוספת היא שהוא קצר יחסית, ואורך במרבית המקרים בין 8-16 מפגשים, אך יכול לכלול גם יותר מפגשים בהתאם לצורך.

הטיפול מתרכז בדפוסי חשיבה והתנהגות שליליים אותם סיגל המטופל עם השנים. המטפל עוזר למטופל לזהות את הדפוסים הללו, לשקול אותם בשנית, לערער עליהם – ולהיפטר מהם, מתוך הבנה שהם מזיקים לו ופוגעים באיכות חייו. לאחר מכן המטפל והמטופל מחליטים על דפוסים חדשים, אותם המטופל מיישם בליווי המטפל ובהדרכתו, ורוכש גם טכניקות וכלים להרגעה ולוויסות רגשי.

שיטות טיפול פסיכולוגי דינמי מומלצות

טיפול דינמי הוא טיפול מעמיק, המבוסס על טכניקות ועקרונות שמקורם בתיאוריה הפסיכואנליטית של זיגמונד פרויד. בניגוד לסוגי טיפולים פסיכולוגיים ממוקדים, טיפול דינמי, הקרוי גם טיפול פסיכודינמי ופסיכותרפיה בגישה דינמית, הוא טיפול ארוך-טווח שאינו מוגבל בזמן, ואינו מתרכז בבעיה אחת ספציפית בלבד. בנוסף, הוא מתרכז בפרט בעברו של המטופל, מתוך רצון לפתור בעיות איתן הוא מתמודד בהווה.

באמצעות טיפול דינמי ניתן לפתור בעיות רגשיות מסוגים שונים, כמו חרדה ודיכאון, אך ניתן גם להעלות במידה רבה את המודעות העצמית, לשפר את הדימוי העצמי, לשפר מיומנויות תקשורת, לגלות נקודות חוזקה אישיות, למצוא כיוון חדש ודרך חדשה לחיים – ועוד. מדובר בסוג טיפול מקיף ועמוק מאוד, שיכול להימשך גם שנים.

מטפלת דינמית משתמשת בשיטות טיפול פסיכולוגי כמו ניתוח חלומות, אסוציאציות חופשיות, השלכה ויחסי העברה, במטרה להעלות תכנים בלתי-מודעים מנפשו של המטופל, ובפרט תכנים כגון קונפליקטים בלתי-פתורים, זיכרונות טראומטיים ורגשות מודחקים. לאחר חשיפת התכנים הבלתי-מודעים, המטפלת עוזרת למטופל לעבד אותם, וכך לפתור אותם – ולפתור בעיות רגשיות שהתעוררו בעקבות השפעתם.

סוגי טיפול פסיכולוגי תמונה

איזה טיפול פסיכולוגי מתאים לי?

זוהי שאלה מצוינת – וקריטית. התאמת סוג הטיפול הפסיכולוגי למטופל והתאמת שיטת הטיפול הפסיכולוגי לסוגיה הרגשית איתה הוא מתמודד ישפיעו מאוד על סיכויי הצלחתו של הטיפול. בבואכם לבחור טיפול מתאים, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

• האם אני מעוניין/ת בטיפול קצר-מועד, שנפרס על פני מספר חודשים לכל היותר או בטיפול ארוך-טווח שאורך חודשים רבים ואף שנים?

• האם אני מעוניין/ת לפתור בעיה ספציפית או לטפל במספר בעיות שונות?

• האם אני רוצה להעלות את המודעות העצמית, הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלי?

• האם אני רוצה לפתור בעיה ספציפית איתה אני מתמודד/ת בהווה, או שאני מחפש לעבור תהליך מעמיק יותר של התפתחות אישית?

כמו שהוסבר לעיל, טיפול פסיכולוגי CBT הוא טיפול קצר וממוקד, שמתרכז בבעיה ספציפית המתרחשת בהווה. טיפול דינמי הוא תהליך טיפולי מעמיק שתורם להתפתחות האישית. שני סוגי הטיפול יעילים בדרכם ויכולים לפתור סוגיות רגשיות רבות ומגוונות. בכל מקרה – שיהיה בהצלחה!