טיפול פסיכולוגי לנוער

חיפשת פסיכולוג נוער מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא טיפול פסיכולוגי במתבגרים.

טיפול פסיכולוגי לנוער איור

מדוע בני נוער זקוקים לטיפול פסיכולוגי במיוחד בתקופת גיל ההתבגרות?

תקופת ההתבגרות היא התקופה הארוכה שבין הילדות לבין הבגרות, והיא מאופיינית בשינוים הורמונאליים, פיזיים, רגשיים והתנהגותיים. במהלכה מנסים בני הנוער למצוא את מקומם בחברה, להבין מהו תפקידם ולפתח אישיות וזהות עצמאית. זוהי ללא ספק תקופה מאתגרת ומעצבת, שתשפיע במידה רבה על תפקודם ואישיותם גם בעתיד.

כל השינויים הללו יוצרים סוגיות רגשיות או גורמים לסוגיות רגשיות קודמות לצוץ. קצרה היריעה מלהכיל את כולן, אך ניתן לציין במיוחד הפרעות חרדה, הפרעות מצב רוח, הפרעות אכילה, הסתגרות וקשיים חברתיים – ועוד. טיפול פסיכולוגי לנוער מעניק להם נקודות מבט חדשות, עוזר להם להבין את מקור הבעיה ומעניק להם כלים להתמודדות עם משברים.

במסגרת טיפול פסיכולוגי במתבגרים, פסיכולוג קליני, חינוכי או אחר יכול להשתמש בסוגי טיפול שונים ובשיטות טיפול שונות, וזאת כתלות בסוג הבעיה ובאישיות של המטופל. במידה ואתם מתמודדים עם קשיים, או שהמתבגר שלכם מתמודד עם קשיים, חשוב לפנות לקבלת טיפול אצל פסיכולוג נוער, שיחיל שינוי במצב ויעזור להם או לכם להתפתח באופן בריא ושמח.

האם וכיצד הורים יכולים לזהות שצריך טיפול פסיכולוגי במתבגרים?

מצבים וסימנים רבים מהווים אינדיקציה לכך שקיימת בעיה מהותית בתקופת גיל ההתבגרות. תמיד כדאי לשים לב לדפוסי ההתנהגות של המתבגר שלכם בשביל להצליח לזהות אותם. להלן כמה סימנים נפוצים:

• הסתגרות בבית והימנעות מכל אינטראקציה חברתית
• סירוב ללכת לבית הספר
• התמכרות או שימוש מוגזם בסמים, אלכוהול, אוכל או משחקי וידאו
• התפרצויות זעם וקושי בוויסות רגשי
• סימנים של חרדה ו/או דיכאון
• נסיגה בהישגים הלימודיים
• נטייה לשקר
• ירידה או עלייה חדה במשקל

אם אתם מזהים את אחד מהסימנים הללו אצל בן או בת הנוער, שווה לבדוק את העניין לעומק. כדאי להתחיל בלשוחח איתם, עם המחנך בבית הספר ואף עם חברים קרובים, ובמידת הצורך לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי לבני נוער. חשוב לזכור שאתם רוצים בטובתם האישית, גם אם הם לא תמיד מבינים זאת בעצמם באותה הנקודה בזמן.

3 סוגי טיפול פסיכולוגי שמתאימים לנוער עם בעיות רגשיות

קיימים מספר סוגי טיפול פסיכולוגי שמתאימים לטיפול רגשי במתבגרים. להלן כמה מהמרכזים שבהם:

1. טיפול CBT – טיפול פסיכולוגי נפוץ ויעיל שמתמקד בפתרון בעיה ספציפית, ובפרט בחרדות ובפוביות. זהו טיפול קצר-מועד, ששואף לאתר דפוסי חשיבה והתנהגות המזיקים למטופל, לעזור לו לאתגר אותם ולהחליף אותם בדפוסים טובים ובריאים יותר.

2. טיפול פסיכואנליטי – טיפול אינטנסיבי וממושך, הנערך מספר פעמים בשבוע, וניתן להגדירו כמסע אל נבכי נפש המטופל. הוא עוזר למטופל להתוודע אל התכנים העמוקים ביותר בנפשו, לרבות אלו המודחקים ביותר, ולאחר מכן לעכל, להכיל ולעבד אותם באופן בריא יותר, כך שלא תהיה להם השפעה מזיקה על חייו.

3. טיפול דינאמי – סוג טיפול פסיכואנליטי ממוקד יותר, שמטרתו להציף תכנים מהתת-מודע, לרבות חוויות מן העבר, שיש להן השפעה גדולה על ההתנהגות, החשיבה והרגשות של המטופל. הגברת המודעות העצמית לתכנים בלתי-מודעים עוזרת למטופל לשנות דפוסים שמזיקים לו ולקחת שליטה מחודשת על חייו.

טיפול פסיכולוגי לנוער תמונה

3 שיטות טיפול פסיכולוגי אפשריות לנוער עם קשיים רגשיים

מלבד סוגי טיפול שונים בבני נוער, קיימות גם שיטות טיפול פסיכולוגי שונות, לרבות טיפול פרטני, טיפול משפחתי וטיפול אונליין:

1. טיפול פרטני – טיפול שנערך בקליניקה הפרטית של פסיכולוג נוער וכולל רק אותו ואת המטופל. זוהי שיטת הטיפול הנפוצה והמתאימה ביותר לטיפול במתבגרים, והשיטה שלרוב מניבה את התוצאות הטובות ביותר.

2. טיפול משפחתי – טיפול רגשי לבני נוער שמערב את המתבגר וגם את אחד או יותר מבני משפחתו, שלוקחים חלק בטיפול ברמה זו או אחרת. מתאים במיוחד כאשר קיימת בעיה ממשית בין המתבגר ובן אחד האחים או ההורים.

3. טיפול אונליין – טיפול שמתבצע מרחוק, בין אם מרצון ובין אם מתוך מגבלה פיסית מסוימת. טיפול פסיכולוגי אונליין פחות נפוץ משיטות טיפול אחרות, אך בהחלט מתכתב עם רוח התקופה ונמצא בשימוש מוגבר כיום.

במה עוד פסיכולוג מומלץ יכול לעזור לבני הנוער שלכם?

בני נוער, ובפרט בני נוער המתמודדים עם סוגיות רגשיות, לא תמיד נוטים לשתף את מה שעובר עליהם, ולא תמיד מביעים אמון מלא באנשים אחרים – ובפרט לא באנשים מבוגרים יותר. פסיכולוגים קליניים, חינוכיים ואחרים שמתמחים במתן טיפול פסיכולוגי לנוער ידעו להגיע אליהם, לעזור להם להיפתח ולחלוק את אשר על ליבם ולהתאים להם את סוג ושיטת הטיפול שמתאימים להם.

במידה והקשר ביניהם יהיה מוצלח, ותיווצר כימיה טובה, המטופל יוכל לרכוש כלים לשפר את חייו בהווה ובעתיד, להשתלב טוב יותר בחברה, לתפקד באופן מיטבי וליהנות מרווחה אישית.