טיפול פסיכולוגי למבוגרים

חיפשת פסיכולוג מבוגרים מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא טיפול רגשי למבוגרים.

טיפול פסיכולוגי למבוגרים איור

כיצד טיפול פסיכולוגי עוזר למבוגרים לחיות חיים טובים ומאוזנים יותר?

אין גיל לטיפול פסיכולוגי. תמיד אפשר לשפר את אורח החיים ולחזק את השליטה שלנו בהם. תמיד אפשר לפתור קונפליקטים ישנים ולהציף זיכרונות ותכנים מהעבר. אנשים מבוגרים עברו יותר חוויות ולכן גם הנפש שלהם מלאה בתכנים רבים יותר מאשר אנשים צעירים, ולכן כמות ומגוון הסוגיות והאתגרים איתם הם מתמודדים היא בעלת מנעד רחב יותר.

טיפול פסיכולוגי למבוגרים יכול להיות קצר-מועד ויכול להיות ארוך-טווח, וזאת כתלות בסוג הטיפול ובסוג וחומרת הבעיה. ישנם טיפולים רגשיים שמתמקדים בפתרון בעיה ספציפית וטיפולים רחבים יותר, ששואפים לבחון את עברו של המטופל, להעלות תכנים מהתת-מודע, לעבד אותם, לעזור לו להשיג שליטה מוגברת על חייו ולחיות חיים טובים ומאוזנים יותר.

טיפול אצל פסיכולוג מבוגרים נערך לרוב בקליניקה פרטית, ונערך בין פסיכולוג מוסמך ובין המטופל, אך יכול להיערך גם במסגרת זוגית או משפחתית. אין סיבה להתמודד לבד עם משבר חדש או ישן. אופציה טובה יותר היא לפנות לקבלת טיפול מקצועי, לקבל נקודות מבט חדשות ומרעננות על הסיטואציה, לקבל תמיכה ואמפתיה ולרכוש כלי התמודדות יעילים לחיים.

סימנים שכדאי לפנות לקבלת ייעוץ, אבחון וטיפול פסיכולוגי למבוגרים

ישנן אינדיקציות אפשריות רבות ומגוונות לכך שכדאי למבוגרים לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי, או לכל הפחות לבדיקה מדוקדקת של המצב. בין העיקריות שבהן ניתן למנות את הבאות:

• התקפי חרדה
• תחושות מתמשכות של לחץ וסטרס
• ירידה חדה במצב הרוח, לרבות דיכאון
• קשיי הירדמות או שינה
• תחושה של ריקנות, חוסר משמעות או חוסר סיפוק
• הפרעות אכילה וירידה או עלייה חדה במשקל
• התמכרות לאוכל, סמים או אלכוהול
• התפרצויות זעם

אם אתם מזהים את אחד מהסימנים הללו, או כל סימן יוצא דופן אחר בדפוסי ההתנהגות שלכם או של אחד מבני המשפחה שלכם, כדאי לפנות לקבלת ייעוץ, אבחון וטיפול פסיכולוגי למבוגרים. אנשים שלא פונים דנים את עצמם לחיים עם רמה מופחתת של רווחה, איזון ואושר, וזה בהחלט חבל עבורם.

3 סוגי הטיפול הפסיכולוגי העיקריים למבוגרים

ישנם מספר סוגי טיפול פסיכולוגי נפוצים ומוכחים למבוגרים. פסיכולוגים מוסמכים שונים יכולים להתמחות בטיפולים שונים ולהתאים אותם לאישיות המטופל ולבעיה איתה הוא מתמודד. להלן 3 סוגי הטיפול העיקריים:

1. טיפול CBT – טיפול רגשי אפקטיבי וקצר-מועד המתאים לפתרון בעיות שונות, ובמיוחד לצורך סילוקן של חרדה ופוביות. פסיכולוג מבוגרים יעזור למטופל לאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות קיימים, להבין אילו מהם מזיקים לו, ולהחליף אותם בדפוסים טובים ובריאים יותר עבורו.

2. טיפול דינאמי – טיפול פסיכולוגי מעמיק מעולם הפסיכואנליזה, הנערך לרוב אחת לשבוע, ובמהלכו פסיכולוג מבוגרים שואף לעזור למטופל להציף תכנים מוצפנים מהתת-מודע, להעלות קונפליקטים פנימיים שמשפיעים עליו לרעה ולתת מענה יעיל וברור לאותם הקונפליקטים.

3. טיפול פסיכואנליטי – טיפול פסיכולוגי מעמיק, שמטרתו לבצע חריש עמוק בנפש, ונערך בתדירות אינטנסיבית של 3-5 מפגשים בשבוע. בדומה לטיפול דינאמי, גם כאן יש עיסוק מתמיד בדינאמיקה שבין המודע לתת-מודע ובתכנים בלתי-מודעים, וזאת במטרה להכיל אותם ולעבד אותם מחדש למען רווחתו הרגשית של המטופל ולצורך החלת שינוי באורח חייו.

טיפול פסיכולוגי למבוגרים תמונה

3 שיטות הטיפול הפסיכולוגי המרכזיות למבוגרים

ישנם סוגי טיפול שונים וישנן גם שיטות טיפול פסיכולוגי שונות למבוגרים. הנה כמה מהמרכזיות שבהן:

1. טיפול פרטני – הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי, שנערך בקליניקה של הפסיכולוג, וכולל מפגשים פרטניים בינו ובין המטופל. שיטה זו נמצאת בשימוש מתמיד ונחשבת ליעילה ומדויקת במיוחד.

2. טיפול זוגי – טיפול רגשי למבוגרים הכולל בני זוג או בעל ואישה, שמטרתו לשפר את האינטראקציה והתקשורת ביניהם, לשפר את חיי המין שלהם ולגשר על קונפליקטים ומשברים בזוגיות במטרה למנוע פרידה או גירושין.

3. טיפול קבוצתי – טיפול פסיכולוגי שנערך בקבוצה, הכוללת מספר משתתפים המתמודדים עם בעיה דומה. באופן זה יכול כל מטופל לחוש שהוא לא מתמודד לבד עם הבעיה, ליצור קשרים חברתיים נוספים וליהנות מתובנות ומניסיון של אנשים דומים.

איזה פסיכולוג מומלץ למבוגרים?

טיפול פסיכולוגי למבוגרים ניתן על ידי פסיכולוגים מוסמכים בלבד. כשמדובר בטיפול רגשי למבוגרים, עדיף לפנות לפסיכולוג מבוגרים מוסמך שמקדיש את מרצו לטיפול במבוגרים, ולא לחילופין בילדים או בבני נוער, מכיוון שהטיפול בכל שכבת גיל הוא שונה בתכלית.

הפסיכולוג הנכון למטופל יעזור לו להתמודד עם משברים ולשפר במידה רבה את איכות החיים שלו, לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות מועילים, לחיות עם מודעות עצמית גבוהה ולהתמודד עם קשיים באופן יעיל ומדויק.