טיפול פסיכולוגי דינמי

חיפשת טיפול פסיכודינמי מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא טיפול פסיכותרפיה דינמית.

טיפול פסיכולוגי דינמי איור

גישות שונות של טיפול פסיכולוגי דינמי

טיפולים פסיכולוגיים היו בעבר עניין שנהגו להסתיר וראו בהם סיבה לבושה. מאז השתנה לחלוטין היחס לטיפולים פסיכולוגיים ורגשיים שונים והם הפכו כמעט לעניין שבשגרה. יש אנשים רבים שהולכים לטיפולים כדי לשפר את חייהם ולמצוא מזור לבעיותיהם, וכפי שהביקוש עולה כך גם סוגי הטיפול והמטפלים.

טיפולים פסיכולוגיים יכולים להתאים לכל גיל ויכולים לסייע למגוון בעיות וקשיים שהחיים המורכבים מזמנים לנו. ישנו ספקטרום רחב של גישות טיפול, אשר בין הידועות שבהן היא טיפול דינמי. טיפול זה הוא כותרת גג של שיטות טיפול המתייחסות להיבטים בלתי מודעים של האדם, ליחסים מורכבים בעברו, לזיכרונות, לילדות וליחסיו עם המטפל.

מה זה טיפול דינמי?

טיפול פסיכולוגי דינמי או טיפול פסיכודינמי הוא שם הכולל בתוכו מגוון שיטות שהתפתחו מהפסיכולוגיה הפרוידיאנית. הפסיכואנליזה מבית מדרשו של פרויד פותחה לפני למעלה ממאה שנים וביסודה הרעיון שהלא מודע של האדם משפיע על התנהגותו ומחשבותיו גם שנים רבות קדימה.

פרויד טען שחוויות מהעבר, אירועים טראומטיים, קונפליקטים, דחפים ויחסים עם אנשים קרובים (אחרים משמעותיים) משפיעים על האדם בהווה ויכולים לבוא לידי ביטוי באופן של סימפטומים רגשיים של חרדה, דיכאון, התמכרויות, הפרעות אכילה, מערכות יחסים בעייתיות ועוד. לפי גישה זו, הדרך לפתור את הקונפליקטים והחוויות המצויות בלא מודע היא באמצעות הפסיכואנליזה, שעם השנים התפתחה לשיטת פסיכולוגיה דינמית.

במרכז הטיפול הפסיכודינמי עומד תהליך שבו אירועי העבר עוברים הארה ומתגלמים ביחסי המטפל והמטופל במהלך מפגשי הטיפול במטרה לשפר את המודעות העצמית של האדם.

עיבוד חוויות וקשרים מהעבר במסגרת טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי מבוסס על ההנחה שחוויות העבר, ובפרט כאלה שהאדם חווה בגילים מוקדמים, משפיעות ומעצבות את אישיותו, מערכות יחסיו עם אחרים ואת דפוס המחשבה שלו. קשרים וחוויות שהשפיעו לרעה או לא זכו לעיבוד יכולים ללוות את האדם לאורך חייו, גם אם אינו זוכר אותם.

אירועים שגרמו לטראומה, חוויות מיניות של ניצול, אובדן של אדם קרוב שלא עוּבַּד היטב יכולים להשפיע על מערכות יחסים בהווה ולגרום חרדות, קשרים לא בריאים, חוסר ביטחון ועוד.

טיפול פסיכודינמי מניח שהקשרים עם דמויות משמעותיות שחווינו בילדותנו, לרוב מדובר על ההורים, הם בעלי משמעות רבה לאורך חיינו, גם בחיינו הבוגרים. לכן, לחוויות שהיו לנו וליחס של האחרים המשמעותיים איתנו יש קשר לדפוסי ההתנהגות שפיתחנו.

טיפול פסיכולוגי דינמי תמונה

פסיכותרפיה פסיכודינמית יכולה לשחרר אתכם מאירועי העבר

פסיכותרפיה דינמית הפכה להיות גישה מרכזית בתחום הטיפול והיא כוללת מגוון שיטות וגישות טיפול. ההנחה שהמצוקות שחווה האדם בילדותו וממשיכות להשפיע על חייו הבוגרים עומדת בבסיס הקשר עם המטפל. לפי הגישה הפסיכודינמית, קושי מהעבר או פגיעה שחווה המטופל בילדותו ונותרו בלתי פתורים נמצאים וממשיכים להשפיע על מערכות היחסים שלו ויתבטאו ביחסים עם המטפל בתופעה הידועה כ"העברה".

טיפול פסיכותרפיה דינמית יסייע למטופל להבין את המצוקה שלו, את מקורותיה, יקשר את הקשיים בהווה לאירועים מהעבר במטרה לשחרר את המטופל מההשפעה ההרסנית שלהם.

התייחסות אל הלא מודע הפועל ברקע במהלך פסיכותרפיה דינמית

הפסיכותרפיה הדינמית מניחה שישנן רמות שונות של מודעות לחלקי הנפש של האדם. ישנו חלק שאינו נגיש וכולל רגשות וזיכרונות מודחקים שנמצאים ב"לא מודע" של האדם, וחלקם יכולים להמשיך ולהשפיע על רגשותיו, התנהגותו וקשריו. הם יכולים לבוא לידי ביטוי בדרך של חלומות וחלקים מסוימים החוזרים על עצמם. אם מדובר באירועים קשים שהאדם מתקשה להתמודד איתם הם יכולים להידחק מהתודעה כמנגנון הגנה.

במסגרת הטיפול הדינמי, המטפל ינסה לשחזר ולהביא את האירועים הקשורים לבעיות מהן סובל המטופל למצב מודע. כשאדם יודע ממה נובע הקושי שלו, אילו הגנות התודעה שלו הפעילה כדי להתמודד עם קונפליקטים ואיך אפשר להתמודד איתם, הוא יכול להרגיש יותר בשליטה ולהתגבר על ההשפעות המזיקות.

טיפול פסיכולוגי דינמי לעומת פסיכואנליזה

שיטת הטיפול המקורית מבית מדרשו של פרויד, הפסיכואנליזה, הייתה אינטנסיבית וכללה עד חמישה מפגשים בשבוע. המפגש בקליניקה התבצע כשהמטופל שוכב על ספה והמטפל יושב מאחוריו, כך שאין אינטראקציה בהבעות הפנים וההיחשפות היחידה היא מצד המטופל.

לעומת שיטה זו, הפסיכותרפיה הדינמית מותאמת יותר לצרכים העכשוויים המציעים מעורבות של המטפל ויחסי קרבה המאפשרים פתיחות וביטחון. המפגשים מתקיימים בין פעם לפעמיים בשבוע ויש חשיבות לדיאלוג בין המטפל והמטופל. המטפל משתמש בשיטות הכוללות התערבות מילולית (אינטרפרטציה), שיקוף, אמפתיה והקשבה במטרה לזהות ולקשר בין רגשות והתנהגויות של המטופל ובין גורמים לא מודעים שלהם.

בניגוד לפסיכותרפיה בטיפולים ממוקדים כמו CBT ועוד, פסיכותרפיה דינמית היא טיפול פסיכולוגי המיועד להיות ארוך טווח ויכול להימשך מספר שנים, אם כי היום נוטים למקד ולקצר את משך הטיפול. אם מדובר במטופלים ילדים, יש שיטות נוספות מלבד שיחה כגון משחק, תנועה, אומנות ומוזיקה שאיתן ניתן להגיע אל רבדים עמוקים של הרגשות. כשמדובר בילדים ניתנת גם הדרכה להורים במסגרת הטיפול כדי ליצור רצף גם בין הפגישות ולסייע לילד.