מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט?

חיפשת פסיכולוג או פסיכותרפיסט מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה במדינת ישראל.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט איור

מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה?

טיפולים רגשיים מיועדים לסייע לאנשים המצויים במשברים או בקשיים רגשיים לצלוח את הקושי ולהתגבר על הבעיות שהם חווים. שני המושגים הרווחים בתחום הטיפול הרגשי הם פסיכותרפיה ופסיכולוגיה, ולא תמיד קל להבחין ביניהם.

שני התחומים עוסקים בנפש האדם, וזאת ניתן להבין כבר מעצם המילה פסיכו, שמשמעה נפש האדם. אך למרות הדמיון בשמות ובתחום העיסוק, ישנם הבדלים באופי ההכשרה ולכן גם בתחומי הדעת.

כל מי שמרגיש צורך לקבל סיוע נפשי או רגשי ומבקש לפנות לאיש מקצוע בתחום, נתקל ודאי בשני התחומים, ולא פעם אנשים אינם יודעים מה המשמעות של כל תחום ותוהים, מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט.

הבלבול הזה אינו מקרי, שכן היום בישראל אין הסדרה בעניין הגדרת מיהו פסיכותרפיסט ולכן ישנם מטפלים רבים שלמדו תחומי דעת שונים ונקראים פסיכותרפיסטים.

ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכותרפיה מתחיל בשם המקצוע

פסיכולוגיה ביוונית היא ביטוי שמשמעותו תורת הנפש, מדע הנפש. הפסיכולוגיה היא מדע החוקר את נפש האדם במטרה להבין את ההתנהגות האנושית, לחקור את המניעים ולטפל בבעיות פסיכולוגיות שונות.

המילה תרפיה היא טיפול, כלומר טיפול לנפש, הבדל שבתוכו מסתתר עניין ההכשרה, אם כי הדברים מעט מורכבים.

אם כן, מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה? שני התחומים מעניקים טיפולים רגשיים לבעיות ספציפיות, ובשני התחומים יש חשיבות ללימודים, להכשרה ולניסיון של המטפלים.

ההבדל בין פסיכותרפיסט לפסיכולוג ממשיך בתחום הלימוד

פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים הם אנשי מקצוע המעניקים טיפול רגשי לאנשים הזקוקים לסיוע מקצועי בנושאים של חרדות, דיכאון, משברים במהלך החיים, קשיים רגשיים, מצוקה, טראומות ועוד.

בשני התחומים המטפלים עוברים הכשרה בתחום הטיפול הרגשי, אך פסיכותרפיסט יכול להגיע מתחום דעת שונה, כגון עבודה סוציאלית, ייעוץ חינוכי ועוד, ולא מתחום לימודי הפסיכולוגיה.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט תמונה

חלק א': תהליך הכשרת פסיכולוג או פסיכותרפיסט במדינת ישראל

פסיכולוגים מוסמכים הם מי שלמדו וסיימו תואר ראשון בפסיכולוגיה והשלימו תואר שני בפסיכולוגיה, עברו מבחני התמחות במקצוע הפסיכולוגיה ורשומים כפסיכולוגים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות הישראלי.

בתוך תחום הפסיכולוגיה יש מגוון של ענפים, מחקר והתמחויות אותם לומדים במהלך התואר השני, ובהם פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית, שיקומית, ארגונית, רפואית, נוירופסיכולוגיה ועוד. הפסיכולוגים שהתמחו בתחום מסוים מטפלים בתחום הכשרתם, שאורכת שנתיים עד ארבע שנים.

יש פסיכולוגים מומלצים שמתמחים בטיפול בילדים, בנוער, בקשישים ובתחומי מצוקה שונים. הטיפולים יכולים להיות קצרי טווח או ארוכים ומעמיקים יותר, במקרים שבהם יש צורך להתגבר על מצוקות וטראומות עבר שיש להן השפעה על ההווה.

טיפולים פסיכו־דינאמיים לרוב הם טיפולים עמוקים, מורכבים וארוכי טווח, ובמקרים כאלה מומלץ לפנות למי שעבר הכשרה כפסיכולוג במדינת ישראל.

חלק ב': תהליך הכשרת פסיכותרפיסט או פסיכולוג במדינת ישראל

פסיכותרפיסטים הם אנשי מקצוע במגוון תחומי הטיפולים הרגשיים שהוכשרו בלימודי פסיכותרפיה, והם מגיעים מרקע טיפולי, כגון עובדים סוציאליים קליניים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים באומנויות, קרימינולוגים או יועצים חינוכיים.

יש חשיבות ללימוד ולהכשרה במוסד לימודי מוכר בתחום ולהתאמת סוג הטיפול לבעיה. הטיפול הפסיכותרפי מתבצע לרוב באמצעות שיחה פרטנית ולעיתים קבוצתית, וניתן כסיוע במצבים של מצוקה רגשית וקשיים שונים בכל גיל.

הפסיכותרפיסטים מסייעים במצוקות על רקע רגשי של דיכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך, קשיי התנהגות, התמכרויות ועוד, במטרה לתת כלים להתמודדות עם בעיות, לחזק את המודעות העצמית והדימוי העצמי וליצור שינוי חיובי ושיפור בחיי המטופל.

לטיפול פסיכותרפיה יש שיטות נוספות שבהן נעשה שימוש באומנויות, כגון תנועה, ספרות, מוזיקה, טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ועוד. ישנה חשיבות לקשר בין המטפל והמטופל ולאמון שרוחש המטופל לאיש המקצוע, כדי להצליח להביע את עצמו ולשתף את המטפל במצוקותיו.

ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט מסתיים באבחון פסיכולוגי

אם כי תחומי הטיפול של פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים דומים, פסיכולוגים מוסמכים רשאים לבצע אבחון פסיכולוגי של מטופלים בעוד שפסיכותרפיסטים אינם מורשים לעשות זאת.

פסיכולוגים כמו גם פסיכיאטרים יכולים לטפל ולהעניק גם טיפול פסיכותרפי, בנוסף לטיפול פסיכולוגי ולאבחון, אך פסיכותרפיסטים אינם יכולים או מורשים להעניק טיפול פסיכולוגי.

אף על פי שפסיכולוג יכול לאבחן מטופלים, אם יש צורך במתן תרופות – רק פסיכיאטר מורשה לעשות זאת ויש לפנות לרופא פסיכיאטר.

כשמחפשים מטפל רגשי, מומלץ לברר מה תחום ההתמחות שלו, האם הוא פסיכולוג או פסיכותרפיסט ומהו הניסיון שלו. תחום הפסיכותרפיה והפסיכולוגיה הוא רחב מאוד וכולל הרבה מאוד סוגים, שיטות טיפול פסיכולוגי, התמחות בגילים מסוימים, בבעיות מסוימות וחשוב להתאים את המטפל וניסיונו הרלוונטי למטופל.