מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי קליני?

חיפשת פסיכולוג או עובד סוציאלי קליני מומלץ?
המדריך הבא יעשה לך סדר בנושא ההבדל בין עבודה סוציאלית קלינית לפסיכולוגיה במדינת ישראל.

מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי איור

מה ההבדל בין עבודה סוציאלית קלינית לפסיכולוגיה קלינית?

טיפולים רגשיים ונפשיים במגוון שיטות נותנים מענה לבעיות שונות במהלך חיי האדם. לא פעם אנשים הזקוקים לסיוע בשל קושי או מצוקה נפשית מעוניינים לקבל טיפול ומחפשים את המטפל הנכון עבורם. יש סוגים שונים של מטפלים עם הכשרות, התמחויות וניסיון, והדבר החשוב ביותר הוא תמיד להתאים את הצורך והבעיות לטיפול המתאים ולמטפל המתאים.

כשמדובר על טיפולים רגשיים או נפשיים ישנם מומחים שונים היכולים להעניק טיפול, ובהם פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים קליניים, פסיכיאטרים ולכולם גם התמחות ספציפית.

אם כן, כיצד אפשר לדעת מיהו המטפל המתאים? מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי, מה ההבדל בין עבודה סוציאלית קלינית לפסיכולוגיה קלינית? התשובות לכך מצריכות מעט הסבר על התחומים, ההכשרה וההתמחויות השונות.

פסיכולוג קליני או עובד סוציאלי קליני: מושגים קרובים ותחומי עשייה דומים

כל העוסקים בתחומי בריאות הנפש נדרשים לעבור הכשרה מעמיקה ולימודים אקדמיים, אבל עבודה סוציאלית קלינית ופסיכולוגיה קלינית שונות בהכשרתן, אם כי שני המקצועות הם טיפוליים ויכולים להעניק טיפול פסיכותרפי.

המקצוע עבודה סוציאלית נתפס בציבור כשייך לתחום הרווחה בעיקר, אך לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית (אם כי המושג אינו מוגדר בישראל כך) מאפשרים להעניק טיפולים רגשיים.

בשנים האחרונות תחומי הטיפול התפתחו, וישנם סוגים שונים של טיפולים פסיכותרפיים (טיפול באמצעות שיחה) שמשלבים אומנויות שונות, כמו מוזיקה, אומנות, תנועה וספרות (ביבליותרפיה).

נותני הטיפול בתחומים אלה לא חייבים להיות פסיכולוגים קליניים, אבל הם צריכים להיות בעלי הכשרה מתאימה, ועל המבקשים טיפול מוטלת האחריות לברר מה ההכשרה שעברו, מהו הרקע ממנו הגיעו ומהו הניסיון שלהם.

במה מתבטאים ההבדלים בין עובד סוציאלי קליני לפסיכולוג קליני?

פסיכולוג או עובד סוציאלי הם שני מקצועות שמהותם טיפולית, אם כי יש הבדלים רבים בתחומי הלימוד, בהכשרה האקדמית ובהגדרה, וחשוב להכיר אותם. ההבדלים בין שני המקצועות מתבטאים במיומנויות ובתפקידים ספציפיים, חלקם משותפים ואחרים מיועדים למקצוע אחד.

שני המקצועות הטיפוליים, עובד סוציאלי קליני ופסיכולוג קליני עוברים הכשרה בפסיכותרפיה מסוגים שונים, באותם מוסדות לימוד. אלה וגם אלה מתקבלים ללימודי טיפול בתחום ועוברים הכשרה זהה. ולמרות הקרבה הזו, המטפלים משני הסוגים מגיעים מתחומי לימוד נפרדים, יש שוני מהותי בהכשרתם וחשוב להכיר את ההבדלים.

מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי תמונה

תואר שני בפסיכולוגיה (MA) לעומת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית (MSW)

כדי להחזיק בתואר פסיכולוג יש לסיים בהצלחה לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, לימודים שאורכם כשלוש שנים. אחריהם יש להשלים תואר שני בפסיכולוגיה, שלרוב אורך כשנתיים.

לאחר סיום הלימודים משלימים התמחות מעשית באחד מתחומי ההכשרה לפסיכולוגים, בהם פסיכולוגיה התפתחותית, שיקומית, חינוכית, תעסוקתית, רפואית, קלינית ועוד. התמחות זו אורכת בין שנתיים לארבע שנים ונעשית תוך ליווי ופיקוח.

עם סיום ההתמחות, על הפסיכולוג לעבור מבחן רישוי של מועצת הפסיכולוגים בישראל, ולאחריו להירשם בפנקס הפסיכולוגים המורשים של משרד הבריאות.

עובד סוציאלי קליני או פסיכולוג קליני: תהליך הכשרה לטיפול איכותי

כל ההכשרה הארוכה הזו נועדה לוודא שהאנשים שייתנו טיפול נפשי ורגשי יהיו ראויים, מקצועיים, מנוסים, בעלי הבנה גדולה בתחום, בשיטות הטיפול, במחקר ובתאוריה, ביכולת לבצע אבחונים פסיכולוגיים ולגבש תוכנית טיפול המתאימה לבעיה.

רק מי שעבר את מבחן הרישוי בהצלחה יכול לעבוד כפסיכולוג מומחה. פסיכולוגים רבים עוברים גם הכשרת המשך בפסיכותרפיה לסוגיה, טיפול פסיכולוגי בשיטת CBT, טיפול רגשי באומנויות ועוד.

האם עובדת סוציאלית קלינית בעלת תואר MSW רשאית להעניק טיפולים רגשיים?

כדי להיקרא עובד סוציאלי קליני, ההכשרה צריכה לכלול לימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית שאורכם כשלוש שנים במוסד לימודי מוכר. סיום הלימודים בהצלחה הוא תנאי לרישום בפנקס העובדים הסוציאליים בישראל.

עובדים סוציאליים שבוחרים להמשיך ללימודי תואר שני עם התמחות קלינית (MSW), נחשבים עם סיום לימודיהם לעובדים סוציאליים קליניים המורשים לטפל באופן פרטני ולהעניק טיפולים רגשיים. חלק מהעובדים הסוציאליים ממשיכים ללימודי פסיכותרפיה שונים, ויכולים להעניק טיפולים זוגיים, טיפולי CBT ועוד.

עובדת סוציאלית קלינית היא בעלת תואר MSW ויכולה עם סיום לימודיה להעניק טיפולים רגשיים פסיכותרפיים בקליניקה פרטית או במוסד ציבורי. היא אינה מורשית לבצע אבחון פסיכולוגי, כפי שיכול לבצע פסיכולוג קליני.

זהו אחד הפרטים המבחינים פסיכולוג קליני לעומת עובד סוציאלי קליני, אך הדבר החשוב אינו רק ההכשרה, התארים וסוגי הטיפול המוצעים. אחד הדברים החשובים ביותר הוא הניסיון, היכולת לדעת מה הבעיה, לדעת מהו הטיפול הנכון והמתאים ביותר לבעיה.

הקשר בין מטפל למטופל הוא חשוב ומשפיע רבות על יכולת הריפוי ועל הצלחת הטיפול, אך חשוב מאוד שיהיה נכון לנושא המצוקה, ולפעמים הבעיה גם משפיעה על הבחירה של סוג המטפל.

שאלות ותשובות בנושא פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים